Tuesday, November 13, 2007

god of war


har precis spelat igenom ett tv-spel. God of war heter det. väldigt blodigt. och fin natur. när man klarat spelet blir man utnämnd av de andra grekiska gudarna i Olympen till ny "god of war". ett slags pris. den förre "god of war" var nämligen rätt så osympatisk. och det går ju inte. så nu är jag god of war. segerkänslor? osäker.

Gud är God of life. därför God of war också. om det är vad vi sysslar med. war alltså. och God of peace. om det är vad vi sysslar med. Gud är intresserad av vad vi sysslar med. alltså.


ibland försöker jag visa intresse för vad Gud sysslar med också. God of love. det visar sig att störst kärlek har den som är beredd att dö för sina vänner. Gud dog i Kristus för hela världen. medan vi ännu var syndare. hans fiender. det är vad Gud sysslar med. Love.

jag har svårt att slita mig från tv-spelet. 6 timmar i sträck häromdagen. Gud har svårare att slita sig från mig. dig. häromdagen satt Gud som fastklistrad framför mig. i flera timmar. till slut var jag tvungen att gå och lägga mig. tydligen intresserad! Gud. vill oss saker, längtar, anförtror, tror allt. hoppas allt. Han som är kärleken.
man behöver mycket kärlek om man ska vara God of war. typ God of love.

1 comment:

lisa said...

..du har fått se en hemlighet..

Och han har yppat sin viljas hemlighet för oss, det beslut om Kristus som han hade fattat från början och som skulle genomföras när tiden var inne: att sammanfatta allting i Kristus, allt i himlen och på jorden.

Ef1:9-10
...och ett galet tvspel.. ler