Tuesday, August 17, 2010

kollektivlivets slängsida

slängdag i kollektivet härom veckan.det gemensamma livet ackumulerar efterhand stora mängder saker som ingen, på nåt mystiskt vis, vill kännas vid. både skräp och oskräp. jag o kristina gjorde en riktig superrensning och körde fulla billaster till både återvinning och second hand.
det är gött att bli av med grejer som man vant sig vid bara ligger och är. typisk nystartskänsla skulle jag beskriva det som. lite av samma känsla finns i så skilda saker som att flytta in i nytt boende, börja ny termin, nytt år, borsta tänderna, duscha, bli klar med en kurs,
betala räkningar, städa. framförallt finns den känslan i mötet med kärlekens, hoppets och trons Gud. löftet om att det aldrig är kört, att ingen erfarenhet, inget mörker, ingen hopplös livssituation kan stå i vägen för Guds nydanande verk i våra liv.
men tänk att tandborstning kan ha en liten föraning av jubelår i sig! vardagshopp.

vill passa på att säga tack josefin och christian och elisabet för året tillsammans med er! glad att ha fått lära känna er är jag och att bli präglad av er på vardagsbasis.
en erfarenhet jag bär med mig från det här året är att när tillvaron är mörk och blåsig och när gemenskap (som projekt) känns svårt, så har gemenskapen (som gåva) visat sig vara som viktigast. eller kanske snarare synligast. som att först när ens ambitioner och idéer med gemenskapen faller för livets omständigheter kan man få syn på gemenskapen som nåd allena, som Guds gåva att ta emot. känner mig tacksam för det, mitt i all skit och oskit.


och tack kristina också förstås, men vi får ju nåden att fortsätta leva i måsengemenskap! och välkommen frida och så småningom therese och jakob!





6 comments:

Anonymous said...

Saker som jag saknar och som kanske strök med:

1. En stor handduk i olika färger med en stor kamel på.
2. En cd med Stighult
3. En cd där Stina Ekblad läser Lukasevangeliet

Vart har de tagit vägen...

Eleonore

Elisabet Svahn said...

Bra skrivet Marcus! Och härligt med bloggande, du kanske är den som ska ta upp fanan som Måsen-bloggaren!

Till Eleonore: Jag tror handduken ligger i hallen (kan det vara så Marcus?)

-Stighult skivan har vi just funnit i vårt uppackande (förlåt!!), vi kan skicka den till dig!

- den tredje vet jag ingenting om

Kram till er båda!

Anonymous said...

Handduken: jag hör av mig!

Stighult: underbart! Ta med den nästa gång du är i linköping!

Lukasevangeliet: någon var hemma hos oss och lånade den av mig, kommer bara inte ihåg vem...

Eleonore

marcus said...

eleonore: en stor kamelhandduk säger du... den är inte i hallen tyvärr men lovar hålla utkik! däremot har jag en påse böcker till dig, bland annat okkenhaugs själavård. Lukasevangeliet kan vi mycket väl slängt...

elisabet: tack för uppmuntrande ord :-) ja hoppas de kan bli lite aktivitet här trots allt. tänkte försöka få ordning på den där mobilbloggtjänsten som lisa använder en del.
apropå handdukar, det finns en som det står metropolitan på och en stockholm maraton. klingar svahnskt, den sista i varje fall :-)

Anonymous said...

Jaha!

I onsdags fick jag veta att böckerna hamnat där. Skall till Örebro den 7-8 sep, kan ju försöka komma förbi då och hämta dem!

Den stora kamelhandduken (mestadels i blått) har jag fått av min mormor, så den har lite affektionsvärde, så håll gärna ögonen öppna!

Lukasevangeliet låg i platsficka, det var en del av en CD-bok (hela NT), håll gärna ögonen öppna även där.... men jag tror faktiskt att det är någon som inte bodde i kollektivet som lånade den, kan bara inte komma ihåg vem...

Tack!

Anonymous said...

Eleonore, heter jag som skrev kommentaren ovan...